- Woensdag kwamen twee grote aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijven met de kwartaalcijfers naar buiten: ABN AMRO en Ahold Delhaize.
- Grootbank ABN AMRO profiteert naar eigen zeggen van groei op de hypotheekmarkt.
- Supermarktconcern Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, groeit vooral in Europa.
- Lees ook: Gezonde beurscorrectie, of is er meer aan de hand?
Twee zwaargewichten kwamen woensdag op de Amsterdamse beurs met de cijfers over het tweede kwartaal naar buiten: grootbank ABN AMRO en Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.
ABN AMRO boekte in het tweede kwartaal naar eigen zeggen onderliggend een hoger resultaat, vooral doordat de bank marktaandeel wint op de hypotheekmarkt. Ahold Delhaize heeft in de VS te maken met dalende verkopen, maar boekt wel groei in Europa.
Het aandeel ABN AMRO steeg woensdag bijna 3 procent op de beurs, terwijl het aandeel Ahold Delhaize bijna 5 procent opveerde.
ABN AMRO ziet stevige groei bij hypotheken
De kansen van starters op de woningmarkt nemen toe, merkt vertrekkend topman Robert Swaak van ABN AMRO. Volgens hem zijn huizen voor hen betaalbaarder geworden. “Door een combinatie van hogere lonen en de lagere hypotheekrente, zien we nu een sterke opleving van de Nederlandse huizenmarkt”, zegt hij bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de bank.
Swaak spreekt van een "herstellende woningmarkt" en dat biedt voor ABN AMRO eveneens kansen. De bank kan daardoor meer hypotheken slijten. Afgelopen kwartaal was ABN AMRO goed voor 20 procent van alle nieuw aan de man gebrachte hypotheken in Nederland. Daarmee liep het marktaandeel op en was ABN AMRO naar eigen zeggen ook marktleider.
Volgens Swaak zette ABN AMRO over de gehele linie "aanhoudend sterke resultaten" neer. Zo gingen de rente-inkomsten maar heel licht omlaag vergeleken met een jaar eerder. Dit ondanks dat de Europese Centrale Bank (ECB) recent is begonnen met het verlagen van zijn rentetarieven. "We blijven profiteren van de gunstige economische omstandigheden in Nederland. De werkgelegenheid is nog altijd historisch laag en de arbeidsmarkt krap."
Onder de streep bleef met 642 miljoen euro wel ruim een kwart minder winst over dan een jaar terug. Dat verschil zit volgens Swaak onder meer in enkele eenmalige posten. In de vergelijkbare periode vorig jaar wist ABN AMRO zijn winst nog fors op te voeren dankzij de gestegen rente.
Swaak kondigde vorige week aan in de eerste helft van volgend jaar terug te treden als hoogste baas van de bank. ABN AMRO zoekt nog naar een opvolger. De aankondiging van Swaaks vertrek kwam onverwacht, omdat hij eerder dit jaar nog was herbenoemd voor een nieuwe termijn.
Zelf zegt hij dat het een "heel normaal gebruik" is als je als topman aan een tweede termijn begint met de commissarissen praat over je opvolging en de timing daarvan. Dat gesprek was des te relevanter omdat de 63-jarige Swaak zelf al een gevoel had dat hij zijn nieuwe termijn van vier jaar mogelijk niet wilde volmaken.
"Toen ging het om de vraag wanneer dan een goed moment is om terug te treden. De conclusie was dat het beter is om dat eerder in de periode te doen dan later." De eerste helft van volgend jaar noemt Swaak daarom een "logisch" moment om op te stappen. Wat hij hierna wil gaan doen, weet hij nog niet. "Geen idee." Swaak verzekert tot zijn laatste dag bij ABN AMRO "volledig gecommitteerd aan de bank" te zijn.
Ahold Delhaize presteert beter in Europa dan in VS
Ahold Delhaize zag de omzet afgelopen kwartaal licht stijgen, dankzij groei in Europa. Vooral online deed het concern het goed. In de Verenigde Staten, de grootste markt van Ahold Delhaize, daalden de verkopen licht. Topman Frans Muller zei tevreden te zijn met de cijfers. "We liggen goed op koers om onze strategische ambities en financiële doelen voor 2024 te realiseren.
Ahold Delhaize haalde in het tweede kwartaal van dit jaar een 1,2 procent hogere omzet van 22 miljard. euro. De operationele winst steeg met 9,1 procent tot 790 miljoen euro. In de VS daalde de omzet met 1,5 procent, terwijl de Europese omzet met 4,3 procent steeg.
De grote prijsstijgingen in de supermarkten zijn voorlopig voorbij, verwacht topman Frans Muller van Ahold Delhaize. Het moederbedrijf van Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall heeft wel moeten sleutelen aan de techniek van de zelfscankassa's om het toenemende aantal winkeldiefstallen tegen te gaan. Ook het toezicht in de winkels is verbeterd.
Supermarkten hebben door de stijgende prijzen in de winkels steeds vaker last van diefstal. Concurrent Jumbo zag daardoor zelfs vorig jaar de gehele winst bijna verdampen. Muller wil niet zeggen hoeveel verlies Ahold Delhaize heeft geleden door winkeldiefstal, maar bevestigt dat het concern maatregelen heeft getroffen. "De manier waarop we kijken naar onze zelfscankassa's, de techniek en het toezicht, hebben we verbeterd."
Muller ziet na een lange periode van prijsstijgingen eindelijk herstel. "We hebben een enorme klap gekregen door de inflatie en de stijgende energie- en grondstofprijzen. Onze grootste zorg is nu dat we de huishoudbudgetten, die nog steeds zowel in Europa als Amerika sterk onder druk staan, ondersteunen met onze huismerken, onze promoties, en door afspraken met onze leveranciers".
De prijzen in de winkels kunnen per categorie nog wel verschillen, zegt Muller. "De uien en aardappelen worden steeds duurder, vanwege de matige oogsten. Hetzelfde geldt voor cacao en olijfolie. Maar zuivel wordt bijvoorbeeld weer goedkoper."
Ahold investeert steeds meer in eigen huismerken. "Onze Prijsfavorieten doen het erg goed. Dat zijn er inmiddels tweeduizend en zij dragen sterk bij aan de groei". Ook is het concern bezig de kosten omlaag te brengen. Dit jaar wil Ahold een miljard euro bezuinigen.
Ahold doet het vooral online goed met de verkoop van kruidenierswaren. Zowel in de VS als Europa groeide de omzet met dubbele cijfers. Webwinkel bol groeit ook, maar niet zo snel, stelt Muller: "Bol doet het goed, maar we merken daar ook dat de huishoudbudgetten meer onder druk staan. Bol wint nog steeds aan aandeel, maar in een markt die langzamer groeit."
Een woordvoerster van keten Albert Heijn laat weten dat de technische verbeteringen en het scherpere toezicht op de zelfscankassa's al eerder in gang werden gezet. "We zien ook geen toename qua diefstal in combinatie met zelfscan. Diefstal op zich is niet nieuw en daar hebben we de laatste jaren al tal van maatregelen voor genomen. Wel zien we een toename van agressie in de winkels."